Dag 19 : 21 augustus Victoria naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Gerard Heijstek - WaarBenJij.nu Dag 19 : 21 augustus Victoria naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Gerard Heijstek - WaarBenJij.nu

Dag 19 : 21 augustus Victoria naar Vancouver

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

23 Augustus 2015 | Canada, Vancouver

Om 10 uur gaat onze boot van Swartz Bay naar Tsawwassen. Het is een kleine driekwartier rijden vanaf ons hotel naar de ferry haven. We rijden om 08.15 uur weg bij ons hotel in Victoria want volgens de reserveringsdocumenten moeten we ons tussen een uur en een half uur voor vertrek melden. De reis verloopt voorspoedig en om 08.55 uur melden we ons om in te checken. Aan de incheckpoort kregen we te horen dat we nog met de boot van 09.00 uur mee konden. Lekker hoeven we niet te wachten en zijn we ’n uur eerder in Vancouver. We varen tussen vele kleine eilandjes door en zitten heerlijk in de zon. De overtocht duurt ongeveer anderhalf uur. Als we de Salish Sea oversteken zien we de contouren van het vaste land. Het zijn de heuvels de USA en Canada. Het blijkt dat we heel dicht bij Seattle varen.
Het is 10.45 uur als we het vasteland op rijden waar nog 35 kilometer moeten rijden naar ons hotel in Richmond, een buitenwijk van Vancouver dichtbij het luchthaven. Deze rit duurt lang. Het was behoorlijk druk en voor het eerst deze vakantie staan we in een file. Om 12.15 uur zijn we bij het hotel, droppen de bagage en rijden door naar het luchthaven om onze wagen in te leveren. Exact 3.985 kilometer hebben we afgelegd met onze Chrysler town and country. “Good job buddy”. Op een kleine steenslag op de voorruit na is er geen schade. One-way kosten afrekenen en snel naar de stad. Met de skytrain (metro) gaan we via de Canada-line naar het station Waterfront. Als we bovengronds komen staan we midden in de stad vlak bij Canada Place. Een gebouw dat werd gemaakt voor de world expo in 1986 en nu meerdere functies heeft, onder andere als cruise terminal. We besluiten om richting Stanley Park te gaan voor een bezoek aan het Vancouver Aquarium. Een wandeling van een half uurtje. We lopen tussen hoge flatgebouwen door. Wat opvalt is dat alle gebouwen spiegelende gevels hebben. De meeste gebouwen zijn kantoren en hotels. Dichter langs de haven staan de gebouwen die in gebruik zijn als woonflats. Aan de infrastructuur en de gebouwen kun je zien dat de stad nog jong is. Ondanks dat het druk is gaat er relaxed aan toe.
Het Vancouver Aquarium is niet groot maar wel heel mooi opgezet. Er zijn verschillende thema’s en fraaie aquaria met vissen en andere waterdieren. In de buiten bassins zien we dolfijnen, zeeleeuwen en beluga’s. Na sluitingstijd lopen we terug naar de stad op zoek naar een restaurant. We nemen een wandel en fietsroute langs de haven. Mede vanwege het mooie weer is het redelijk druk op het wandelpad. Toeristen, local’s en veel sporters zijn actief op deze route. We dwalen vervolgens wat door de stad. In de binnenstad staan heel veel mooie winkels van de bekende merken. Ook komen we steeds meer straatmuzikanten en zwervers tegen. Bijzonder hoe dit zich mengt met de mensen die door de stad flaneren, op zoek zijn naar een restaurant en of op weg naar een uitgaansgelegenheid.
We stappen een restaurant/pub binnen om te eten. Zoals eerder meegemaakt in Canada wordt ook hier wordt weer gevraagd naar een ID. Rossi nog geen 19 jaar en mag niet naar binnen. Na enige discussie mag het wel, maar dan moeten we helemaal achterin het restaurant gaan zitten. Ja doei. We zoeken verder. Bij een Irish pub hetzelfde liedje. Dus op zoek naar een restaurant dat zich niet als pub presenteert. We belanden in een Italiaans restaurant waar een prima driegangen diner hebben genuttigd. Om 22.00 uur pakken we de skytrain terug naar ons hotel. Op het stations bridgeport stappen we uit. Wat een drukte was het daar. Veel chinezen vooral. Het bleek dat op een steenworp van ons hotel een night market was (soort vrije markt). Hadden we geen puf meer voor. Zelfs niet voor het schrijven van mijn dag verslag. Om 22.30 duiken we het bed in want morgenvroeg weer terug naar de stad voor een fietstocht.

• 24 Augustus 2015 - 05:51

Doon: