Dag 14 : 16 augustus Campbell River - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Gerard Heijstek - WaarBenJij.nu Dag 14 : 16 augustus Campbell River - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Gerard Heijstek - WaarBenJij.nu

Dag 14 : 16 augustus Campbell River

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

17 Augustus 2015 | Canada, Campbell River

16 augustus 2015 is een dag om nooit meer te vergeten. Indrukken opgedaan waar we van tevoren alleen maar van hadden durven dromen. Als ik het toch in woorden zou moet uitdrukken, zou ik zeggen: breathtaking, awesome, magnificent, unbelievable, superb. Wat een geweldige dag.
Om 9 uur melden we ons bij “Go Wild Adventures” voor onze Whale Watching Tour. De zon schijnt heerlijk in een strak blauwe lucht. De zodiac met 2 x 300 pk motoren ligt geduldig op ons te wachten aan de steiger. We krijgen eerst Floater suits uitgereikt. Dit zijn overalls die zorgen dat je blijft drijven als je in het water valt en bovendien houden ze je lekker warm. Op het water is het kouder dan op het land. houden. Aaron, onze gids/stuurman geeft uitleg over de dagindeling en zegt er vertrouwen in te hebben dat we vandaag Whales te zien krijgen.
Om half tien varen we uit. Zodra we de haven uitvaren gaat het gas half open. We varen dan ruim 30 knots, wat ongeveer 60 kilometer per uur is. De richting is NNW langs Quadra Island. Na 5 minuten zien we de eerste bold eagles (zeearenden). Dit zijn grote roofvogels, ca. 90 cm. groot met een spanwijdte van 2 meter. Ze hebben een witte kop en staart en een donker lijf. We zien er in korte tijd nog meerdere. Na een half uur komen we in een gedeelte waar 2 waterstromingen tegen elkaar botsen. Hierdoor ontstaan op het water een pracht schouwspel van grote draaikolken, versnellingen afgewisseld met spiegelgladde gedeeltes. Aaron legt de boot er midden in en geeft uitleg over het ontstaan. Ondertussen voelen we de invloed van de stromingen op onze boot. Na de uitleg scheurt Aaron over verschillende kolken heen en maakt hij scherpe bochten naar links en rechts. Het lijkt of we in een achtbaan zitten. De reis naar het NNW wordt voortgezet. Aaron maakt er ons op attent dat in de verte dolfijnen te zien zijn. Voor we het wisten zaten we midden in een school van zo’n honderd Pacific White Sided Dolphins die samen aan het jagen waren naar voedsel. Een fantastisch schouwspel zoveel dolfijnen die met hoge snelheid uit het water springend aan het jagen zijn. We volgen de groep een tiental minuten en genieten met volle teugen. We verlaten de groep en vervolgen onze koers. Onderweg krijgt Aaron te horen dat op een strand Grizzly beren zijn waargenomen. Hij vaart direct naar de plaats waar de beren zijn gezien. En ja hoor er loopt een moeder met 2 jonkies op het strand. Ze zoeken naar voedsel, mosselen, dode dieren etc. Ze kijken regelmatig onze richting op om ons in de gaten te houden. Vanuit de boot worden vele foto’s gemaakt van deze familie. We varen weer door en zien 500 meter verder een zwarte beer op het strand eveneens op zoek naar voedsel. Minder interessant, hebben we al veel vaker gezien, dus snel doorvaren. En of het niet genoeg was stuiten we kort daarna op 3 grote steller zeeleeuwen die liggen te relaxen op een grote steen. Ze zaten niet op onze aandacht te wachten. Alle drie kwamen overeind en het grootste mannetje maakte brullende geluiden. Na een paar minuten besloten ze om dit op te geven en in het water te duiken. Om 12.15 uur meren we af op een eiland met de naam Port Neville voor een lunch en om 12.45 varen we door naar ons uiteindelijke doel, de Orka’s. Aaron zegt dat het zeker is dat we vanmiddag Orka’s zien. En daar was niets van gelogen. Driekwartier later komen we ter hoogte van Telegraph Cove een grote groep van zo’n 15 Orka’s tegen. Heel regelmatig komen ze boven water om met een krachtige stoot lucht uit te blazen en vervolgens weer opnieuw in te ademen. Daarna duiken ze weer in het water. Een machtig gezicht dat bij iedereen de adrenaline doet stijgen. In de groep zitten zowel oudere als jonge dieren. De kleintjes zijn heel speels en komen met hun kopjes boven en zwemmen op hun rug. We blijven met de boot langszij liggen om alles goed te kunnen volgen. Na een half uurtje vaart Aaron rustig een stukje verder omdat hij dicht langs de kust een andere groep Orka’s had gezien. We liggen strategisch heel goed voor deze groep. Ze komen op een 3 tal meter langs onze boot. Wat een prachtige maar ook machtige beesten zijn deze Killers Whales. Ondertussen zien we midden op de Johnstone Street nog een derde groep passeren. Ook hier varen we een stukje langszij mee. Alle drie de groepen zijn op weg naar een gebied met de naam: Robson Bight Ecological Reserve. Dit is en gebied dat al eeuwen door Orka’s wordt gebruikt om uit te rusten voor de volgende jacht. In dit gebied mogen dan ook geen boten komen. Na dit schouwspel ruim anderhalf uur te hebben waargenomen gaan we terug richting Campbell River. Aaron vertelt ons dat we onderweg moesten uitkijken naar een Humpback Whale (bultrug walvis). Deze was al enkele dagen gezien. En inderdaad na een tijdje zien we hoge pluimen uit het water omhoog komen en varen we op een 40 tal meter naast de bultrug walvis. Dichterbij komen wil Aaron niet omdat de dieren de ruimte moeten blijven houden. Na tien minuten krijgen we gezelschap van de groep dolfijnen waar we vanochtend al kennis mee hebben gemaakt.
Het kon niet beter dachten we, alles gezien wat we wilde. Dus na een kwartier werd de reis naar de thuisbasis vervolgd. We passeren weer het gebied waar de stromingen tegen elkaar botsen. Aaron had er zin in. Hij scheurt met hoge snelheid door het onrustige gebied en smijt de boot van links naar rechts. Eenmaal uit de stromingen laat hij nog even voelen dat deze boot echt hard kan. Hij voert de snelheid op naar 45 knots dat is bijna 85 kilometer per uur. Volgens hem kan de boot tot 60 knots maar dan wordt het op dit water oncomfortabel. Op de terugweg varen we samen op met de 2e boot van Go Wild Adventures. Beide stuurlui hebben er zin in. Ze kruizen elkaar op hoge snelheid. Aan de reacties en uitingen te merken waardeert iedereen dit enorm. Vlak voor we de haven in draaien krijgen we te horen dat aan de overkant voor Quadra Island 2 grote bultruggen zijn gezien. Aaron twijfelt geen moment en stuurt de boot direct die richting op. En inderdaad 2 prachtig grote walvissen komen harmonisch boven water om uit en in te ademen. We zien grote walvisstaarten boven het water uit steken als ze naar beneden duiken. De dieren zwemmen op een paar meter van de rotsen. Een van de dieren draait zich op z’n zij en slaat met zijn vin op het water. Wat een geweldig aanzicht. Dit was de slagroom op de taart. We blijven nog een half uurtje dobberen om de walvissen te volgen. Inmiddels is het 17.45 uur en tijd om over te steken en de dag af te sluiten.
Het was in 1 woord GEWELDIG.
Ik los mijn belofte in een koop een hooder sweatshirt van “Go Wild”. Had ik gezegd als ik Orka’s zou zien.
We lopen met al deze indrukken terug naar het hotel. We bekijken de foto’s en video’s en beleven de dag weer opnieuw. De dag wordt afgesloten bij een Indian restaurant. Verslag maken en dan op de rug, ogen dicht en dromen van de Killer Whales.

• 17 Augustus 2015 - 14:08

Myron:

In één woord: WAUW! Wat een ontzettend gave dag moet dat geweest zijn!!!

• 17 Augustus 2015 - 17:36

Robert:

Wauwwww mooi Orka's:) geniet er nog maar van groetjes uit beers

• 18 Augustus 2015 - 11:12

Petra:

Ja, heb alles gevonden.
    Overweldigend!!!!!!! Mooi! Niet te geloven!
    En jullie zijn erbijijijijijijij!!!!!!!!!! WOW!!!!!!!
    Heel erg leuk om mee te lezen wat jullie zien en ervaren!
    Ow, Sil? Wat doen die twee kale mannen daar bij jullie?
    Knuffel.
    Peet

• 18 Augustus 2015 - 11:57

Ro:

Ik begin ook steeds meer te genieten van je schrijfstijl Gerard.
    Mooi en spannend omschreven...

Wat een dag zeg!
    Awesome....

Ro

• 19 Augustus 2015 - 01:54

Doon:

Wat een dag zeg! Lijkt wel discovery documentaire wat jullie hebben meegemaakt!